31 Ekim 2010 Pazar

İnka Medeniyeti (6) ''AĞIT''

İNKA ÜLKESİNE AĞIT

Ne gizemler barındırıyorsun bağrında, suskun
Kimbilir ne zaman açılacak; aşikâr olan bir zamanlar
Aralanacak o kalın perdeler, katman katman
Hatırlanamayan o Kutsal Hakikat.

Nerede o çocuk, suyun kenarında bir başına eğlenen
Belki girdi delikanlılığa, belki de kutlanamadı ergenliği.
O karanlık mağarada beklerken ölümü,
Atlılar dışarıda paramparça ederken büyük Ata İnka’yı,
Beklenenden kolay geldi ölüm, içeriye.

Belki yedi, on bir, düzineyi geçmez
Herkes bir başına kıvrılmış
Birkaç Güneş Rahibesi, birkaç çocuk
Hayret çocuk bir başına, Anna uzakça bir sağ köşede,
İlgilenmiyor gocunmayan tek evlatla,
Belli ki keder sarmış bu muazzam bitişte.
Öncekiler bilinmez, tek Anna, tek Ata, tek çocuk.

Ayakların dibinde altın heykelcikler çuvallardan dökülen,
Belli ki hazine bu değil, bırakılıp saklanan alelade
Gömülen ta derine, gizemin bağrına: O muhteşem Bilgelik
Kimbilir hatırlanacak hangi baharda.
O korkunç acı ki duyulan, ruhun ta derinliklerinde;
Yanar, kayalarla örtülen o muazzam Bilgiye.
Ah! bir bilebilselerdi o atlı caniler.

Acısı paramparça edilen Atahuallpa’nın,
Uzakta, dışarıda; ta derinden hissediliyor … içeride,
Beklenirken yavaş ölüm,
Suçluluk veriyor uykuyla kolay gelen.
Bir bir sönerken cılız meşaleler, soğuk!
Sıcaklığı ölümün, kavrarken kucağına … yumuşak,
Örtülüyor, katman katman kayalarla,
Son mirası hazinenin, Bilginin; derin sızı sarıyor…

Kimbilir, hesabıdır hangi günahın,
Atlantis’in bir zamanlar gaddarlığının,
Hani bir şehir vardı bir zamanlar
Batının doğudaki kalesi; Bilgeliği katleden,
O’nun misali, aynı.

Derler ki Artemis’in ve daha nicelerinin
Un ufak edilmiş de güneydeki evleri
Sütunlar dikilmiş o taşlarla,
Hani o batının doğusundaki şehrin
Dönüştürülmüş Bilgeliğin tapınağına.
O sütunlar ki tanıklık ederler
Sessizce, yanılmaz Yasaya.

Heyhat, anlam verilemez bir türlü,
Başlar eller içinde eğik,
Dövünüp dururlar, “Acep niyedir?” diye.
Derler ki bir akıncı gelmiş doğudan,
O Fatih ki, çevirivermiş Batıdan Doğuya kaleyi.
Suçlar dururlar diğerlerini,
Ne de çabuk unuttular cadı kazanlarını.
O Yasa ki gören göze aşikâr.

Doğu, Batı, Kuzey, Güney
Yanılsamalı yansımaları parçalanmış aynanın,
Dış yüzeyi hani o çok kesitli Elmasın.
O anlaşılamaz Birlik ki, Hakikat’ten yansıyan.
Neylersin devran kötü, paramparça dibinde yerin;
Buz kesmiş kalpler, yalnızca ezberliyor zihin;

Sus sus, gezin biçare abdal misali,
Belli mi olur, Tanrı saklasın aman!
Kelebek kanar gider parıltılı çiçeğe.
Varsın desinler devranda bir garip gezinip gitmiş.
Sakın gizemi nefs’den,
Ört perde perde üstüne, sakın devrandan;
Hasret gönül, hatırlamak kimbilir hangi Bahar’a.

Vurulmalıydı belki de kayalarla kilit kilit üstüne,
O geniş kartal ağzına.

Kaynak:

Heike Owusu, İnka, Maya ve Azteklerde Semboller
Henri Favre, İnkalar
Jorge Angel Livraga, Teb
Jorge Angel Livraga, Atlantis’in Son Prensi Ankor
Helena Petrovna Blavatsky, A Land of Mystery - Seri makaleler, Theosophist: Mart, Nisan, Haziran, Ağustos 1880
Helena Petrovna Blavatsky, Isis Unveiled
Tarmo Kulmar, On the Role of Creation and Origin Myths in the Development of Inca State and Religion
Sir Clements Markham, The Incas of Peru
Pedro Sarmiento De Gamboa, History of the Incas
Garcilaso De la Vega, El Inca - The First Part of the Royal Commentaries of the Incas
Philip Ainsworth Means, Ancient Civilizations of the Andes
Donna Rosenberg, Dünya Mitolojisi, Büyük Destan ve Söylenceler Antolojisi
Tarmo Kulmar, On the Role of Creation and Origin Myths in the Development of Inca State and Religion:
Busto I = José Antonio del Busto Duthurburu, I s.a. Perú Pre-Incaico. Lima: Editorial Universo S.A.
Busto II = José Antonio del Busto Duthurburu, II 1981. Perú Incaico. Lima: Libreria Studium S.A.
Federico Kauffmann Doig, 1991, Introducción al Perú antiguo. Lima: Editores Kompaktos.
Antje Kelm, 1990, Grundzüge der Religionen des zentralen Andenraumes. Altamerikanistik: Eine Einführung in die Hochkulturen Mittel- und Südamerikas. Herausgegeben von Ulrich Köhler. Berlin: Dietrich Reimer Verlag.
Tarmo Kulmar, 1989, Märkmeid totalitaarsest riigist. Vikerkaar, nr. 2.
Tarmo Kulmar, 1999, Zum Problem des Kulturheros in der Inka-Religion. Mitteilungen für Anthropologie und Religionsgeschichte. B. 12, 1997. Münster: Ugarit-Verlag.
María Rostworowski de Díez Canseco, 1988, História del Tahuantinsuyu. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
Laurette Séjourné, 1992, Altamerikanische Kulturen. Frankfurt am Main: Fischer Verlag.
Waldemar Espinoza Soriano, 1990, Los Incas. Economía, sociedad y Estado en la era del Tahuantinsuyo. Lima: Amaru Editores.                                                                                  
Inca Garcilaso de la Vega, 1988, Comentarios reales de los Incas. T. 1. Lima: Editorial Mercurio S.A.



İNTERNET:

09-02-2008 www.sacred-texts.com/nam/inca/inca00.htm
09-02-2008 www.sacred-texts.com/nam/inca/inca01.htm
09-02-2008 www.sacred-texts.com/nam/inca/inca02.htm
09-02-2008 www.sacred-texts.com/nam/inca/inca03.htm
09-02-2008 www.sacred-texts.com/nam/inca/inca04.htm
09-02-2008 http://folklore.ee/folklore/vol12/inca.htm
09-02-2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Manchu _Picchu
09-02-2008 http://www.crystalinks.com/incan.html
                 http://dergi.yeniyuksektepe.org.tr

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder